
PARTICIPATÍVNY ROZPOČET
Participatívny rozpočet (PR) je živý proces, v rámci ktorého samospráva umožní obyvateľom diskutovať a zapojiť sa do rozhodovania o časti rozpočtu, resp. o rozvoji obce/ mesta.
Zároveň prijíma rozhodnutia, ktoré zohľadňujú potreby obyvateľov. Občan je súčasťou procesu rozhodovania napr. o prioritách, prostriedkoch, vážnych, resp. pre ľudí citlivých otázkach. Vzniká synergia: spája sa úsilie ľudí a samosprávy.
Na jednej strane je samospráva vnímavá k potrebám ľudí. Na strane druhej sú ľudia otvorení, ochotní pomôcť vlastnými silami, skúsenosťami, poznatkami k napĺňaniu zámerov samosprávy.
Napriek tomu, že PR je trendy VEC, nie je to povrchný proces. Jeho prínosom sú DOBRÉ VZŤAHY a ZMYSLUPLNÉ PROJEKTY. To všetko sa podarí, ak je PR realizovaný poctivo, a pracovníci úradu sú jeho dôležitou súčasťou.
AKO PREBIEHA PARTICIPATÍVNY PROCES

1. Výzva a financie
Samospráva vymedzí časť financií
z ročného rozpočtu a zverejní výzvu

2. Mapovanie problémov
Verejné stretnutia venované pomenovaniu prioritám, potrebám ľudí, zamerané na zbieranie návrhov/ nápadov/ zadaní. Výstupom sú základné tematické okruhy, ktoré
je vhodné riešiť.

3. Prvé nápady a návrhy
Obyvatelia predkladajú návrhy/ nápady/ zadania, ktoré by mohli byť financované z vyčlenených zdrojov v nasledujúcom roku.

4. Verejné stretnutia
Počas tvorby týchto návrhov sa obyvatelia za podpory samosprávy stretávajú na verejných stretnutiach. Tu diskutujú o tom, čo chcú vo svojej obci/ meste zmeniť a ako s tým, že oni sami priložia ruku k dielu

5. Posudenie návrhov
Spoločné návrhy neskôr predkladajú samospráve na posúdenie z hľadiska realizovateľnosti, majetkových vzťahov a pod.

6. Deliberácia a hlasovanie
Proces pokračuje zvažovaním (deliberáciou) a hlasovaním o tom, ktoré návrhy budú financované z rozpočtu samosprávy.

7. Hlasovanie
Aplikácia HLAS

8. Realizácia
Realizácia prebieha tak, že samospráva poskytuje realizátorom projektov podporu.

-
Umožňuje hlasovanie cez SMS,.
-
Zbiera nápady/ podnety/ zadania.
-
Systematizuje ich.
-
Sprístupňuje ich na hodnotenie/ deliberáciu.
-
Generuje zmluvy.
-
Prijíma vyúčtovania.
-
Umožňuje zverejniť materiál určený na spripomienkovanie.
-
Prijíma podnety od obyvateľov.
-
Umožňuje vyjadriť súhlas/ nesúhlas s podnetmi.